Automobilių ekonomiškumas: kas pasikeitė per 10 metų?

29 August 2019

Automobilių rinkoje pastaraisiais metais vyksta daug pokyčių. Ypatingai daug jų – ekonomijos srityje. Daugeliui yra tekę girdėti kalbas apie iš JAV atkeliavusius galingus visureigių modelius, kurių apetitas siekdavo dvidešimt litrų šimtui kilometrų benzino. Tai – tolima praeitis. Šiandien ne tik visureigių, bet ir kitų automobilių degalų sąnaudos yra gerokai mažesnės nei buvo praėjusį dešimtmetį, o tam kelią atvėrė novatoriškos į variklius diegiamos technologijos bei įvairūs ekonomiją didinantys sprendimai. Išsamiau apie juos – šiame tekste.

„Automobiliai šiandien, lyginant su buvusiais prieš dešimtmetį, skiriasi ne tik išvaizda ar komforto įranga – daugybė skirtumų išoriškai yra nematomi, jie paslėpti po variklio dangčiu bei dujų išmetimo sistemoje. Tačiau tie skirtumai lemia, jog šiandien automobiliai yra dar galingesni ir greitesni nei buvo prieš dešimtmetį, o jų degalų sąnaudos – mažesnės. Pavyzdžiui, „Jeep“ išbandyti atvykę klientai neretai pasitikslina, ar tikrai borto kompiuteris rodo tikslius skaičius – kai kuriems sunku suvokti, jog dideli ir erdvūs visureigiai gali būti ekonomiški“, – teigia oficialaus „Jeep“ atstovo Lietuvoje „Autobrava Motors“ pardavimo vadovas Arnoldas Ardzevičius.

Sąnaudos rašomos tikslios, bet patikėti sunku

Ekonomiško vairavimo specialistas, žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius teigia, kad mitus apie neva neekonomiškus visureigius suformavo stereotipai. Su analogiškais mitais kovoja ir kiti gamintojai – juk vieni automobiliai neva labai rūdija, kiti yra nepatikimi, o dar kiti – labai saugūs, nors šioje srityje jau seniai turi juos pralenkusius konkurentus.

„Vienas dažniausių tokių mitų yra apie „Jeep“ neekonomiškumą. Juk tai amerikietiškas gaminys, kuris anksčiau būdavo gaminamas tik su didelio darbinio tūrio varikliais. Tokių modelių sąnaudos buvo didelės – aš pats turėjau seną „Grand Cherokee“, tai į mažiau kaip 15 litrų benzino šimtui kilometrų tilpti nepavykdavo. Tačiau dabar „Jeep“ yra kitokie, gerokai ekonomiškesni“, – savo patirtį prisimena V. Milius.

Tam tikrą įtaką vairuotojų nuomonei turi ir degalų sąnaudų matavimo metodika – juk kiekvieno automobilio dokumentacijoje nurodomas jo ekonomiškumas. Dabar gamintojai turi nurodyti pagal naująjį WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) standartą išmatuotas automobilių degalų sąnaudas – jos daugmaž atitinka realaus važiavimo duomenis. Tačiau daugiau nei dvidešimt metų sąnaudos buvo matuojamos pagal NEDC (New European Driving Cycle) metodiką, kuri visus automobilius paversdavo itin ekonomiškais.

„Ekologinių ralių metu mes tokias sąnaudas sugebėdavome pasiekti, tačiau važinėjant kasdien tai neįmanoma – realybėje jos didesnės dešimtimis procentų. Vairuotojai ilgą laiką matė netikslias parašytas sąnaudas ir todėl dabar jiems sunku suvokti, jog dokumentacijoje nurodyti skaičiai yra daugiau mažiau tikslūs. Net ir visureigių“, – sako V. Milius.

Galia ta pati, sąnaudos – mažesnės

Automobiliai pastarąjį dešimtmetį gerokai pasikeitė ir ypatingai – ekologijos srityje. Geriausiai tokie skirtumai matomi palyginus skirtingu laikotarpiu pagamintus, panašaus galingumo automobilius.

Pavyzdžiui, dar 2004 m. gamintas antros kartos „Jeep Grand Cherokee“ turėjo V8 benzininį variklį, kuris pasiekia 258 AG pajėgumą ir 425 Nm sukimo momentą. Iki 100 km/val. toks modelis įsibėgėja per 8,3 sek., tačiau jo dokumentacijoje nurodomos vidutinės benzino sąnaudos – net 16,5 l/100 km. Realiomis sąlygomis jos – gerokai didesnės.

Šiandien naujas „Jeep Grand Cherokee“ tokį galingumą pasiekia su dyzeliniu varikliu – „3.0 V6 MultiJet“ jėgainė pasiekia 250 AG ir 570 Nm. 100 km/val. greitį šis modelis pasiekia dar greičiau, per 8,2 sek., o degalų, skaičiuojant pagal naująjį realaus važiavimo WLTP ciklą, vidutiniškai vartoja vos 9,8 l/100 km. Galia bei įsibėgėjimas – tokie pat, tačiau degalų sąnaudos skiriasi maždaug du kartus.

Naujesnių automobilių palyginime skaičiai taip pat gerokai skiriasi. Pavyzdžiui, 2010 m. nuo konvejerio nuriedėjęs „Jeep Compass“ su 2,4 l benzininiu 170 AG pasiekiančiu varikliu iki 100 km/val. įsibėgėja per 11,5 sek., o vidutiniškai vartoja 9,5 l/100 km degalų. Naujajame „Compass“ tokį patį galingumą pasiekia 1,4 l „Mair“ variklis – su juo automobilis įsibėgėja greičiau (9,3 sek. iki 100 km/val.) bei yra dar ekonomiškesnis (8,3 l/100 km).

Nors klientai pastebi, kad naujų automobilių dokumentuose nurodomos sąnaudos kartais skiriasi nuo skaičių važiuojant realiais keliais, tačiau jos vis tiek yra gerokai mažesnės nei panašią galią turinčių senesnių modelių.

Artimiausią dešimtmetį laukiama dar didesnio pokyčio

Artimiausią dešimtmetį degalų sąnaudų pokytis gali būti dar didesnis. Pirmieji „Jeep“ modeliai su „plug-in“ technologija buvo pristatyti praėjusioje Ženevos automobilių parodoje. Naujuose „Jeep“ modeliuose elektrinis variklis veikia išvien su benzininiu bei pasiekia iki 240 AG pajėgumą. Ir „Compass“, ir „Renegade“ iki 100 km/val. gali įsibėgėti maždaug per 7 sekundes. Vien elektra šie modeliai gali įveikti apie 50 km ir įsibėgėti iki 130 km/val. – to visiškai pakanka daugelio europiečių kasdieniams poreikiams.

Be to, šie modeliai leidžia mėgautis natūraliais gamtos garsais sunkiai pasiekiamose vietose – tam tereikia įjungti specialų EV režimą, kurį naudojant „Jeep“ važiuos tyliai, naudodamas tik elektrą.

Jau 2022 metais didžioji dalis šio visureigių gamintojo gamos turės alternatyvios energijos jėgaines: tuomet daugelio modelių degalų sąnaudos tesieks litrą ar du šimtui kilometrų.

Išbandykite Jeep automobilius bandomojo važiavimo metu >>